Metody i formy pracy z dziećmi

Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.

Podstawowymi formami organizacyjnymi pracy jest działalność:
• indywidualna
• zespołowa
• zbiorowa (zajęcia z całą grupą).
Natomiast podstawową i najważniejszą formą aktywności dziecka jest zabawa, która jest dominująca w wychowaniu przedszkolnym.

Metody stosowane w naszym przedszkolu:
A) Metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:

Metody czynne:
  • metoda samodzielnych doświadczeń,
  • metoda kierowania własną działalnością dziecka,
  • metoda zadań stawianych dziecku,
  • metoda ćwiczeń utrwalających.
Metody oglądowe:
  • obserwacja i pokaz,
  • osobisty przykład nauczyciela,
  • udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
Metody słowne:
  • rozmowy,
  • opowiadania,
  • zagadki,
  • objaśnienia i instrukcje,
  • sposoby społecznego porozumiewania się,
  • metody żywego słowa.
Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:
  • odimienna metoda nauki czytania I. Majchrzak,
  • elementy metody M. Montessori,
  • system Edukacja przez ruch D. Dziamskiej,
  • twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana,
  • metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
  • metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,
  • metody aktywizujące,
  • aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss,
  • techniki twórczego myślenia.

B) Metody stosowane w terapii indywidualnej dziecka:
Metody logopedyczne:
  • logopedyczne
  • lingwistyczne
  • pedagogiczne
  • psychologiczne
  • medyczne
Metody pedagogiczne i psychologiczne:
  • elementy met. Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
  • elementy metody M. Ch. Knilla
  • elementy metody Wspierania Rozwoju – „Terapia bajką”
  • elementy kinezjologii edukacyjnej P. Denissona
  • elementy metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz
  • elementy metody Malowania Dziesięcioma Palcami
  • metoda „Terapia Zabawą”
  • program rozwijający percepcję wzrokową Frostig-Horn
  • ćwiczenia grafomotoryczne M. Bogdanowicz
  • ćwiczenia H. Tymichovej
  • elementy metody Pedagogika Zabawy KLANZA
  • masaż dotykowy
  • asany jogi klasycznej dla dzieci
  • „Mandale” – buddyjska terapia uspokajająca
  • wybrane techniki relaksacyjne
Metody fizjoterapeutyczne:
  • elementy metody Bobath
  • elementy metody Klappa
  • elementy metody SI
  • techniki fizjoterapeutyczne

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz